ABSTRAK
PERBANDINGAN PENGURUSAN SISA PEPEJAL DI DUA JENIS PERUMAHAN
Kajian ini dijalankan mengenai pengurusan sisa pepejal di dua jenis perumahan. Pengurusan sisa pepejal di kawasan ini diuruskan oleh Majlis Daerah. Kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti persepsi penduduk mengenai pengurusan sisa pepejal oleh Majlis Daerah, penglibatan penduduk mengenai program kitar semula dan amalan yang digunakan oleh penduduk dikawasan berkenaan dalam mengurus sisa pepejal. Kajian ini mengunakan kaedah pemerhatian, soal selidik, temubual, dan kerja lapangan bagi mencapai objektif kajian. Hasil kajian yang dijalankan menunjukkan penglibatan penduduk di kedua-dua kawasan adalah berbeza. Penglibatan penduduk di kawasan perumahan adalah lebih kepada program kitar semula berbanding di kawasan perumahan kastam. Hal ini terjadi adalah disebabkan beberapa faktor di mana kekangan masa oleh penduduk di setiap kawasan, sikap penduduk, dan sebagainya. Terdapat beberapa isu dalam pengurusan sisa yang dialami oleh pihak yang bertanggungjawab menguruskan sisa pepejal di kedua-dua kawasan.
ABSTRACT
This study was conducted on solid waste management in the two types ofhousing. Solid waste management in this area is managed by the District Council. This study was to identify the perceptions of residents on solid waste management by the District Council, the participation of about recycling programs and practices used by residents in the area concerned in the management of solid waste. This study uses observation, questionnaires, interviews, and field work to achieve the objectives of the study. Our studies indicate the involvement of residents in both areas are different. The involvement of residents in residential areas is more to recycling than in the residential area of customs. This happens is due to several factors in which the constraints of time by people in each area, the attitude of the people, and so forth. There are several issues in waste management caused by the responsible management of solid waste at both sites.
0 comments:
Post a Comment